کد مطلب:68786 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:225

کتابشناسی مستقل











1. الغدیر فی التراث الإسلامی، علامه سید عبدالعزیز طباطبائی.

اولین قدم به عنوان كتابشناسی مستقل غدیر را علامه ی فقید سید عبدالعزیز طباطبائی در كتاب «الغدیر فی التراث الإسلامی» برداشته، و به حق كاری عظیم در احیای فرهنگ غدیر به انجام رسانده است.

این كتاب كه نامش به معنای «غدیر در میراث فرهنگی اسلام» است، ابتدا با معرفی 125 كتاب مستقل درباره ی غدیر در شماره ی 21 مجله ی «تراثنا» بمناسبت چهاردهمین قرن غدیر در سال 1410ق در قم بچاپ رسید. سپس توسط مؤلف تكمیل شد و بصورت كتابی مستقل با معرفی 164 كتاب مستقل در سال 1413ق در بیروت چاپ شد. در سال 1415ق پس از تكمیل دوم مؤلف با معرفی 184 عنوان كتاب مستقل در قم بچاپ رسید.

در این كتاب تألیفات مستقل درباره ی غدیر از قرن دوم تا پانزدهم هجری معرفی شده و بیشتر از دیدگاه رجالی مورد تحقیق قرار گرفته و به شرح حال مفصل مؤلفین آنها پرداخته شده است.

2. غدیر در مآخذ اسلامی، ترجمه و تلخیص: مهدی جعفری. این كتاب ترجمه ی ملخص و فارسی كتاب «الغدیر فی التراث الإسلامی» است.

[صفحه 146]

3. كتابنامه ی غدیر خم»، نادر مطلّبی، سید محسن دین پرور، كه توسط بنیاد نهج البلاغة در غدیر سال 1415ق منتشر شده است.

4. كتابنامه ی غدیر (حجةالوداع)، پژوهشكده ی باقرالعلوم علیه السلام قم، كه به صورت كامپیوتری است.

5. غدیر در آئینه ی كتاب، فاضل دانشمند محمد انصاری.

در زمینه ی كتابشناسی غدیر آخرین و كاملترین كتاب است و بالاترین رقم از كتب مستقل غدیر را ارائه داده است.

این كتاب ابتدا در سال 1416ق با معرفی 267 عنوان مستقل درباره ی غدیر در قم بچاپ رسید. مقدمه ی مف صلی در آغاز آن تنظیم شده كه با ترسیم تاریخچه ی كاملی از «كتاب و غدیر» آمارهای علمی مفیدی در آن ارائه شده است. ترجمه ملخصی از مقدمه ی كتاب به زبانهای عربی و اردو و انگلیسی در آغاز و انجام آن آمده است.[1] .

بار دوم پس از تكمیل آن با معرفی 414 عنوان مستقل در سال 1420ق در قم در دست انتشار است كه آمارهای جدیدی به آن افزوده شده است.

كتابهای معرفی شده در این كتابنامه در چهار مرحله شناسایی شده اند:

1. تعریف كلی كتاب و بیان روش كار مؤلف، تفصیل مطالب و موضوعات و نكات خاص مربوط به كتاب.

2. تعریف كیفیت محتوای كتاب: شامل بودن كتاب بر همه ی مطالب مربوط به غدیر یا جنبه ی خاصی از آن، جهت تاریخی یا حدیثی یا ادبی در كتاب، نقل مطالب یا تحقیقی و تحلیلی بودن كتاب، تقسیم بندی كتاب، كیفیت قلم مؤلف، نكات خاص در هر كتاب از قبیل توضیح مدارك آن.

3. خصوصیات فنی كتاب: نام كتاب، زبان، چاپی یا خطی، مؤلف و تاریخ وفات او، مترجم یا محقق، ناشر، محل چاپ، نوبت چاپ، سال چاپ، قطع كتاب، تعداد صفحات، مدرك معرفی كتاب.

4. نمونه ی عكسی از جلد كتابهای موجود، بعنوان شاهدی زنده از آن.

[صفحه 147]



صفحه 146، 147.





    1. بخش «میراث مكتوب غدیر» در كتاب حاضر از مقدمه ی كتاب «غدیر در آئینه ی كتاب» اقتباس شده است.